Letisko Holíč je malé neverejné letisko so vzletovou a pristávacou dráhou o rozmeroch 1200 × 100 metrov. Slúži na nepravidelnú dopravu, športové a rekreačné lety a je ideálnym miestom pre menšie lietadlá i pre tých, ktorí hľadajú pokojnejšie prostredie mimo veľkých letísk.
Prvé kroky – rok 1947
História letiska sa začala písať krátko po druhej svetovej vojne. V roku 1947 skupina miestnych nadšencov – Rudolf Blažek, Studeník, Horňáček, Čambala, Mikuš a Vlastimil Kríž – položila základy aeroklubu. Pán Horňáček dokonca poskytol svoju lúku, aby sa mohla rozšíriť plochá dráha.
Aeroklub získal z armádnych prebytkov dva stroje Piper L–4 a školný klzák SG–38 Gleitr. Postavili prvý drevený hangár a klubovňu a pod vedením skúsených inštruktorov sa začali formovať tri športové odbory – motorové lietanie, plachtársky výcvik a parašutizmus.
Rozvoj a nové stroje
V roku 1951 aeroklub prešiel pod armádnu organizáciu Zväzarm, čo umožnilo rozšírenie leteckej techniky. Do Holíča pribudli stroje ako Z-22 Junák, Z-381, Z-26, Z-126, Z-226 Tréner, C-104, ale aj vetrone Kranich, Krajánek, Šohaj, Pionýr, Galánka či LG-425.
Popri pilotnom výcviku vznikol aj silný modelársky oddiel pod vedením Olina Vitáska, ktorý pripravoval mladých nadšencov leteckého modelárstva a preslávil Holíč v súťažiach na európskej úrovni.
Parašutizmus, aerotaxi a agroletectvo
Koncom 40. a začiatkom 50. rokov sa rozvíjal aj parašutizmus. Jaroslav Fagan, rodák z Holíča, po návrate z výsadkového vojska v roku 1954 rozbehol systematický výcvik parašutistov, vrátane prípravy brancov pre armádu. Zoskoky sa vykonávali z lietadiel Piper L-4, Norcman, Siebel a Sokol.
Pod vedením pilota Rumíška vznikla dokonca stanica Aerotaxi so strojmi Z-381 a Aero-45, ktorá slúžila podnikom i súkromným cestujúcim. V 60. rokoch vznikla aj práškarská stanica Agroletu a Slov-Airu, ktorá obsluhovala tri okolité okresy.
Rozmach letiska
Obdobie rokov 1960 – 1980 bolo v znamení veľkého rozmachu – pribúdali hangáre, budovy a nové lietadlá. Letisko sa stalo centrom športového letectva, výcviku pilotov i popularizácie letectva medzi verejnosťou.
Na letisku pôsobilo viacero významných náčelníkov a predsedov aeroklubu, medzi nimi napríklad Rudolf Blažek, Milan Gregor, Vladimír Stehlík, Ľubomír Brázdovič či Ing. Miroslav Stehlík.
Letecké dni a súčasnosť
Aeroklub Holíč vyškolil množstvo športových pilotov, z ktorých sa postupne stali obchodní, dopravní aj vojenskí piloti. Dodnes tu funguje aj silná modelárska základňa, ktorá reprezentuje mesto na súťažiach.
K tradícii patria aj obľúbené Letecké dni v Holíči, ktoré sa konajú už vyše 10 rokov a priťahujú stovky návštevníkov.
Letisko Holíč je dôkazom, že aj menšie letiská dokážu zohrávať významnú úlohu v dejinách letectva. Vďaka obetavosti a nadšeniu generácií Holíčanov sa tu podarilo vybudovať silnú komunitu, ktorá spája tradíciu s vášňou pre lietanie.
Zdroj: https://www.letiskoholic.sk/historie/







