Cyklistika je na Slovensku čoraz populárnejšia. Na bicykloch aj e-bajkoch jazdia mladí, seniori, aj celé rodiny. Popri športovaniu sa v mestách a obciach zastavia na obed alebo iné občerstvenie a prinášajú tak podnikateľom v gastronómii finančné zisky. Mimoriadne dôležité sú však pre ich výlety kvalitné cyklotrasy. Na ich realizáciu a výhľady do budúcnosti sme sa opýtali Juraja Chovanca, hovorcu mesta Skalica.
Aká je situácia s cyklotrasami v Skalici a okolí?
V rámci Skalice máme značených viac ako 90 km cyklotrás. V nedávnej minulosti sa v meste a okolí zrealizovala nová cyklotrasa zo Skalice k skalickým rybníkom a z obce Kátov do Holíča, prostredníctvom združenia obcí CykloEko, ktorého je Skalica členom. Taktiež bola zrekonštruovaná cyklotrasa zo Skalice po MVE Hodonín, ktorú realizoval TTSK. Snahou mesta je neustále rozširovanie siete cyklotrás v našom katastri a okolí, o čom svedčí aj pripravovaná realizácia nových cyklotrás v intraviláne mesta, na uliciach Koreszkova, Pplk.Pľujšťa a D.Jurkoviča. Mesto má taktiež naprojektované cyklotrasy vo vinohradoch a cyklotrasu spájajúcu Skalicu s obcou Sudomeřice. Samozrejme, vnímame aj jestvujúce nedostatky, ako je absencia väčšieho počtu cyklotrás v rámci širšieho centra mesta a potreba opráv niektorých častí už dávnejšie realizovaných cyklotrás.
Aký materiál sa pri výstavbe cyklotrás uprednostňuje?
Najčastejšie je to asfaltový betón, záleží však od projektu.
Podľa akých kritérií sa stavajú cyklotrasy? Kto dáva podnet na ich vznik a rozhoduje o miestach, kde budú vybudované?
Pred pár rokmi bola pre mesto Skalica vypracovaná štúdia Žilinskou univerzitou, ktorá mapuje vhodné miesta a trasovanie jednotlivých cyklotrás v jeho intraviláne. To, ktoré úseky sa postupne projektujú, vychádza z jednotlivých výziev dotačných programov, ako aj z investičného plánu mesta – vždy podľa alokácie zdrojov.
Naposledy dostala Skalica peniaze na výstavbu nového spoločného chodníka pre chodcov a cyklistov a cyklopruhy. Kde vzniknú?
Mestu bol schválený projekt Rozšíření přihraniční infrastruktury pro cykloturistiku k přirodním a kulturním památkám v okolí Baťova kanálu v regionu Horné Záhorie, ktorý sme predkladali s našimi partnermi (Obce pro Baťúv kanál a obec Vrádište) v rámci programu Cezhraničnej spolupráce INTERREG SK – CZ 2021 – 2027. V Skalici bude v rámci projektu vybudovaný nový spoločný chodník pre cyklistov a chodcov na Ul. Koreszkova (dĺžka: 1298 m), na ktorý sa budú napájať novovytvorené cyklopruhy na Ul. Pplk.Pľjušťa (634 m). Súčasne budú vytvorené aj nové cyklopruhy na Ul. D. Jurkoviča (605 m). Realizácia projektu je naplánovaná na rok 2025. Veríme, že tento projekt prispeje k zvýšeniu bezpečnosti cyklistov v Skalici.
Mnohí cyklisti sa potešili správou, že cyklotrasa z Holíča do Skalice je kompletne dokončená. Keď sa však po nej išli previezť, tak zistili, že končí v poli, žeďaleko železničnej zastávky Kopčany. Dočkáme sa jej dokončenia v tomto roku?
Predmetná cyklotrasa bola vybudovaná v rámci združenia obcí CykloEko. Dokončená bola cyklotrasa z Holíča po železničnú zastávku Kátov a zo železničného priecestia pri skalických rybníkoch po parkovisko spoločnosti Schaeffler, kde končí. Zvyšný úsek železničná zastávka Kátov – skalické rybníky nebol realizovaný z dôvodu, že niektoré pozemky, po ktorých je plánovaný úsek trasovaný, sú nevysporiadané. Bez vydokladovania vlastníckeho vzťahu k týmto pozemkom nie je možné chýbajúci úsek zrealizovať. Po vyriešení tohto problému bude združenie obcí CykloEko hľadať možnosti na získanie financií na dokončenie chýbajúceho úseku. Termín dokončenia cyklotrasy závisí od vyššie spomínaných skutočností.
Baťov kanál má byť rozšírený o moravskú stanicu Rohatec. Začnete budovať cyklotrasu aj v prístavisku Skalica, ktorá ďalej povedie na južnú Moravu? Aká je v tomto smere spolupráca s prihraničnými obcami?
Dokončenie plavebnej komory v prístave Skalica je plánované na koniec roku 2025. V nadväznosti na jej budovanie pripravuje aj mesto Skalica rozšírenie svojho prístavu, v rámci ktorého budú rozšírené kotviace móla, rozšíri sa parkovisko (aj pre karavany) a zázemie prístavu. Budú zrekonštruované aj jestvujúce objekty prístavu. Finančné prostriedky na tento účel by sme radi získali cez spoločný projekt s obcou Rohatec, ktorá by zase vybudovala most pre peších a cyklistov cez rieku Moravu, čím by došlo k zokruhovaniu cyklotrás v tejto časti Baťovho kanála a rieky Moravy. Naša spolupráca s českými partnermi v rámci spoločných cezhraničných projektov je dlhodobá a na výbornej úrovni.
Na ktoré cyklotrasy sa môžeme tešiť v blízkej aj vzdialenejšej budúcnosti?
Prioritou je úspešne zrealizovať už schválený projekt na realizáciu cyklotrás na uliciach Koreszkova, Pplk.Pľujšťa a D.Jurkoviča.Súčasne sa budeme snažiť získať financie na realizáciu projektov zameraných na vybudovanie samostatného cyklochodníka medzi Skalicou a Sudoměřicami a na vybudovanie vinohradníckych cyklotrás. Výhľadovo by sme cyklotrasou tiež radi prepojili centrum mesta zábavno-obchodným centrom na kraji mesta, v smere na Holíč a tiež Skalicu a Mokrý Háj a Skalicu, Vrádište a Prietržku cez vinohradnícku oblasť. V prevažnej väčšine sme pri budovaní a rekonštrukcii cyklotrás odkázaní na zdroje z fondov EÚ, preto bude všetko záležať na tom, či budú pre obce a mestá v budúcnosti vyhlásené vhodné výzvy s dostatočnou alokáciou finančných zdrojov.
ZDROJ: týždenník Záhorák